Hoorn: Museum van de 20e eeuw

Oude televisies met een camera die vroeger werd gebruikt om de opnames voor televisie te kunnen maken.

Op deze locatie zijn er op verschillende punten geluidsprikkels aanwezig, al dan niet binnen dezelfde ruimte. Op deze locatie zijn er meerdere geluidsbronnen, welke door elkaar lopen en/of er is sprake van weerkaatsen van geluiden. Op deze locatie word er gewerkt met fel licht. Bescherm jezelf hiervoor als je hiervoor gevoelig bent. Bij deze locatie word er gebruik gemaakt van flitsende lampen of een snelle overgang van lichteffecten. Bij deze locatie word er gebruik gemaakt van audiovisuele schermen die snelle of flitsende beelden kunnen bevatten. Deze locatie maakt gebruik van veel verschillende kleuren. Hierdoor kun je overprikkeld raken als je hier gevoelig voor bent. Bij deze locatie heb je het risico dat andere mensen dichtbij komen of in je persoonlijke zone komen.

Het Museum van de twintigste eeuw in Hoorn is gevestigd in een oud pand wat al in sinds 1827 dienst doet als een soort gevangenis, in eerste instantie voor licht gedetineerden, later werden er zwaardere gedetineerden geplaatst. Ook is in de historie de gevangenis tijdelijk niet gebruikt. Na de tweede wereldoorlog hebben in het complex NSB-ers gezeten en mensen die verdacht werden van samenwerking met de Duitsers. Later is het complex gebruikt voor (uitgeprocedeerde) asielzoekers, waarbij in 2002 de laatste het pand verlaat. Sinds heeft het pand onder andere een museumfunctie, maar is in het complex ook een bioscoop en hotel te vinden. Je vind het in het gebouw nog sporen terug van het gevangeniswezen, zoals de dikkere muren, maar ook de deuren die hier en daar in tact zijn gebleven. Ook de tralies zijn voor de ramen gebleven.

De toiletten zijn nog deuren die gebruikt werden in de gevangenis. Boven de deuren staat Vrouwencel en Mannencel aangeduid.

In het museum vind je vooral een collectie over de twintigste eeuw, dus vanaf ongeveer 1920. Hierbij loop je langs verschillende stijlkamers. Deze stijlkamers zijn ingericht met objecten uit een bepaalde tijd. Daarnaast is er in elke stijlkamer zo’n beetje wel een bewegingscensor, die een audio(visueel) fragment start. Na de stijlkamers doorloop je een winkelstraat met verschillende winkeltjes, met bijpassende objecten. Daarbij is ook aandacht besteed aan de firma Blokker, die zijn oorsprong heeft in Hoorn. Hoewel daar nog niets te vinden is over het faillissement van Blokker. Maar ja, dat vond ook plaats in de 21e eeuw, dus zo gek is dat niet.

De woonkamer heeft vooral donkere keurenhout met een lichte wand. Er staat een piano in de woonkamer.
Woonkamer jaren 1920
De piano heeft plaats gemaakt voor een platenspeler, de wanden hebben een donkergele kleur met een patroon. Er is een haard op holen en er zijn meer sfeerlichten.
Woonkamer jaren 1940
De woonkamer van 1970 kent meer kleur, met name oranje tinten met zwarte meubelen. Naast een radio, is er een televisie.
Woonkamer jaren 1970

Daarnaast zijn er tal van objecten te vinden die allemaal in de 20e eeuw zijn gekomen. Denk aan de televisie, radio, spelcomputers of de laptop. Maar ook huishoudelijke apparaten komen voorbij die op de markt werden gebracht in de 20e eeuw. Toch is in een groot deel van het museum aandacht besteed aan LEGO, waar verschillende diorama’s van zijn ontwikkeld. Er is bovendien een speelhoek gemaakt voor kinderen waarmee zij aan de slag kunnen met LEGO. 

Een speelhoek voor kinderen waar met LEGO gespeeld of gebouwd kan worden.
Op de foto is een basketbalveld afgebeeld die de bal in de basket kan schieten.
Op de foto is Harry Potter zijn Zweinstein nagebouwd waarin twee tovenaars tegen over elkaar staan.
Harry Potter is nagebouwd in LEGO stenen, in de vitrines staan diverse LEGO sets die met Harry Potter te maken hebben.
Op de foto staan diverse treinen van LEGO afgebeeld.
De cowboy van Toy Story nagebouwd in LEGO.

In voorbereiding op mij bezoek heb ik gemaild naar het museum, maar als het op de prikkels neer komt, is het nogal onderschat. Want eigenlijk zijn er veel prikkels te vinden. Dit is deels in het pand, het is een betonnen pand die als het gaat om de akoestiek, een flinke uitdaging heeft. Daarin zijn geen maatregelen genomen in het pand. Sterker nog er zijn prikkels toegevoegd. Deze audio(visuele) fragmenten worden gestart via een bewegingssensor, dus ook als je de collectie wil zien zonder geluid, word je er alsnog aan blootgesteld. Het is jammer dat het geen knoppen heeft, zodat je kunt kiezen of je blootgesteld wil worden aan de audio(visuele) effecten of niet.

Theatraal zijn er verschillende winkels nagebouwd.
In de speelgoedwinkel vind je verschillende soorten speelgoed vanaf 1920 tot nu.

Bovendien bij doorlopende bezoekers, heb je nog steeds tegelijkertijd audioprikkels. In de e-mail die ik van tevoren kreeg zouden er ook rustige plekjes zijn. Eerlijk gezegd: ik heb ze niet gevonden. Op vele plekjes waren audiofragmenten en de gangpaden waren op bepaalde punten ook smal, waardoor ik gepasseerd werd door andere mensen die onbedoeld aan mij zaten. De verlichting is op veel plekken wel prettig, echter in verschillende diorama’s zijn lichteffecten opgenomen die (al dan niet met een in te drukken knop) geactiveerd word.

Het museum is bekend met de autipas.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.