Het Fletcher hotel Marijke in Bergen is een vier sterren hotel. Bij een hotel denk ik aan het doel dat het vooral bedoeld is ter ontspanning. Dat heb ik niet in zijn geheel kunnen ervaren. Toen ik binnen kwam, was er geen receptioniste. Ik zag ook geen bel, dus toen begon het al met de vraag “Wat nu?” Even later kwam een receptionist die anders gekleed was dan ik van andere Fletcher hotels gewend was, met bijvoorbeeld de overhemd mouwen nog recht in plaats van een keer terug gevouwen. Ook kreeg ik hier een hele uitleg dat ze niet in kon loggen op het systeem, waar ik me afvroeg wat ik met die informatie moest. Eenmaal dat de medewerker ingelogd was merkte ik op dat de informatie die ik meegaf in mijn reservering, ook niet gelezen is, of überhaupt iets mee gedaan is. Zo moest ik zelf nog navragen over het ontbijt op de kamer, waarvan ze zei dat de nachtportier dan een pakketje klaar kon maken op de kamer, want ze hadden geen deurhangers met wat je kon verzoeken. Dit bleek onjuist, want op mijn kamer hing zo’n deurhanger, die ik ook in had gevuld en waar de nachtportier uiteindelijk niets mee heeft gedaan (hij hing er nog ’s ochtends). Maar ook werd ik bij het inchecken verrast met parkeerkosten á € 7,50, terwijl dit nergens van te voren gecommuniceerd is geweest: niet op de website en niet in de bevestigingsmail van mijn overnachting. Dat vind ik eigenlijk slecht.
Dan het ontbijt, omdat ik de overnachting doe bij bezoek van verschillende locaties voor Uit met Autisme, wil ik altijd zo neutraal mogelijk zijn en kies ik voor een ontbijt op de kamer. Zoals gezegd is daar al het een en ander in mis gegaan, maar bovendien kreeg ik nu dan een pakket in een papierentas waarvan ik wel kan stellen dat het niet mijn voorkeuren betreft. Voor mij is een ontbijt normaal iets wat je stevig begint. Dit doe ik thuis ook. Nu had ik ook iets anders gekregen dan mijn voorkeuren, waaronder dat er een klein pakje sap in zat, wel een halve liter water, maar geen thee. Maar de hoeveelheid brood was voor mij ook minder dan ik thuis mee begin en anders dan op mijn kaart had gezet. Bovendien had ik op de kaart gezet dat de gewenste ontbijttijd 8.30 uur was, dus ik heb gewacht, geen personeel. Toch de deur maar open doen… Daar stond de tas met inhoud. Dit heeft eigenlijk alleen maar verwarring gegeven.
De kamer zelf, ik had een kleine kamer geboekt, waarbij de plinten van de muur komen bij het stuk waar de buurkamer de badkamer heeft. De muren van het hotel zijn dun, waardoor ik de hele tijd alle geluiden waarneem, waaronder de lift, de bezoekers over de gang en de deuren van de kamers. De naastgelegen buur hoor ik douchen. Niet echt ontspannen. De badkamer is erg klein. Fatsoenlijk op de toilet zitten, gaat niet, dan zit ik ook tegen de deur aan van de douchecabine. De douchecabine zelf is erg klein. Als ik hem sluit, word ik er spontaan claustrofobisch van. Bovendien is er nauwelijks mogelijkheid mezelf te draaien, laat staan overal bij te kunnen als je jezelf wil wassen. Nee, ik sla het douchen even over in dit hotel.
Het bed en het kussen is mij te zacht, wat mij nauwelijks ondersteuning biedt. Toch heb ik aardig kunnen slapen, met gehoorbescherming in. Wel had ik het idee alsof ik over zee heb gevaren de nacht toen ik wakker werd, als ik keek naar hoe mijn beddengoed erbij lag en het matras niet meer op zijn plek.
Al met al is het niet persé een overprikkelende locatie. Maar voor een hotel wat als doel heeft uitgerust zijn, heeft het ook niet goed gescoord met een oké. Dit zit toch voor een belangrijk deel in de communicatie en dat als je wat schrijft bij de opmerkingen van je reservering, je ook verwacht dat hier iets mee gedaan word. Waarom zou je anders zo’n veld plaatsen in je online reserveersysteem?