Stadskanaal: Museumspoorlijn STAR

Een zwarte stoomlocomotief met vijf assen. Links staan nog rijtuigen op de rails. rechts is een seinhuis te zien.

Op deze locatie zijn er op verschillende punten geluidsprikkels aanwezig, al dan niet binnen dezelfde ruimte. Op deze locatie zijn er meerdere geluidsbronnen, welke door elkaar lopen en/of er is sprake van weerkaatsen van geluiden. Op deze locatie kun je temperatuurverschillen ervaren naar heel warm of juist heel koud ten opzichte van de buitenlocatie. Op deze locatie heb je kans op geurprikkels. Bij deze locatie heb je het risico dat andere mensen dichtbij komen of in je persoonlijke zone komen.

De museumspoorlijn STAR loopt tussen Stadskanaal en Veendam. Op de lijn word voornamelijk met stoomtreinen gereden, maar soms ook met dieseltreinen. Vroeger reed de trein ook door naar Musselkanaal, maar helaas is het baanvak daarvan niet meer van goede kwaliteit om dit te kunnen doen. Op het traject kom je nog twee haltes tegen, bij Wildervank en Bareveld. Je kunt verschillende kaarten kopen bij het museum, zoals een dagkaart, een retour of een enkele reis, maar ook tussen de haltes kun je een kaartje kopen, bijvoorbeeld als je maar en deel van het traject wil afleggen.

In de gang van het station is een boog, op de achtergrond staan koffers en bagage. Rechts staat een tafeltje en een oude koffiemolen.
Het interieur bij station Veendam
De buitenkant van station Stadskanaal zit in een soort gebouw et een puntdak, waar met lichte letters op staat Stadskanaal. Voor het gebouw staat een terras. Rechts is een klok te zien met een vertrektijd.
De buitenkant van station Stadskanaal

Ik begin mijn reis op Station Veendam. Op dit station is een kaartverkoop en een restaurant. Het is een punt waar de locomotief weer voor de trein word gereden. Ik rijd vandaag een retourrit naar Stadskanaal, welke dan een afstand overbrugt van 14,8 kilometer. De trein doet hier ongeveer 45 minuten over. De hoogste snelheid die hij reed volgens de app die ik gebruikte, was 33 kilometer per uur. Je hebt dan ook meer dan genoeg mogelijkheid om in de omgeving te kijken en het Gronings-Drentse landschap te bewonderen. De trein rijdt namelijk nagenoeg op de provinciegrens van beide provincies. De rijtuigen hebben een tweede klas en eerste klas, maar het maakt niet uit voor het kaartje dat je koopt. De derde klas rijtuigen hebben harde, houten bankjes, de tweede klas heeft zachte bankjes die met een soort leer zijn bekleed. Verder rijdt er een restauratie rijtuig mee en een speciale rijtuig voor kinderen waar speelgoed en knuffels aanwezig zijn. Een conducteur knipt nog de kaartjes als vroeger met een tang.
Op station Stadskanaal is eigenlijk de basis te vinden van de museum spoorlijn. Hier worden de rijtuigen ook gerestaureerd, is de loods met rijtuigen te vinden en is hier een winkel met treinartikelen te vinden. Ook is er een klein museum gemaakt, maar daar was het, met het warme weer vandaag, wel heel erg warm. Bovendien word hier continu een video met gelui afgespeeld en maakt de bouwkunde en het korte bezoekpiekje het erg lawaaierig.

In de derde klasse rijtuig zijn houten banken te vinden. Boven de houten banken hangen geen rekken voor bagage.
Derde klasse rijtuig
De tweede klasse rijtuig heeft rood leren banken. Boven de banken zijn bagagerekken van hout gemaakt.
Tweede klasse rijtuig
In het rijtuig zijn houten banken. In het midden van de banken ligt divers speelgoed en knuffels. Door de rijtuig zijn gekleurde vlaggetjes opgehangen.
Speel- en knuffel rijtuig

Ik had op station Veendam de hoofdconducteur om advies gevraagd waar ik het beste kon plaatsnemen. Achterin de trein werd aangegeven. Voor de heenweg klopt dit wel, voor de terugweg wat minder. Op de heenweg zat ik in een rijtuig met een tweede klasse, waar meer stof in het rijtuig zat, terwijl op de terugweg ik in een rijtuig derde klasse zat en daardoor meer geluid was, ook van andere bezoekers.
Verder is voor een stoomtrein de gebruikelijke prikkels te ervaren, de geur van stoom, het rijden over rails. Dit zijn echter wel verwachtte prikkels.
Voor een retourrit tussen Stadskanaal en Veendam is de bezoekduur ongeveer twee uur. Voor een retourrit tussen Veendam en Stadskanaal is de retourrit ongeveer drie uur, doordat de trein langer stil staat op station Stadskanaal.

Rechts van de afbeelding zie je de trein en rijtuigen in het groen. Links, naast het spoor zie je de groene struiken van aardappelgewas en in de verte windmolens. De hemel is blauw met enkele witte wolken.
Tijdens de rit rijdt je door het Groningse en Drentse landschap. Vanuit dit punt gezien is de linker kant de provincie Drenthe, aan de rechter kant van de trein is het de provincie Groningen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.