Sybrandy’s Speelpark is nabij Lemmer in Oudemirdum te vinden. Het speelpark heeft vooral buiten speelgelegenheden, zoals springkussens of klimtoestellen, maar ook in twee tenten hebben ze een indoor speeltoestel geplaatst. Ook hebben ze een soort monorail die je kunt voortbewegen door te fietsen. En er is een spookhuis waar je door heen wandelt waarna er op bewegingssensor dingen gaan bewegen en/of verlichting aan gaat. Wat Sybrandy’s wel anders doet dan vergelijkbare speelparken zoals de Naturij in Drachten, Sprookjeshof Zuidlaren of Landgoed Nienoord, dat zij wel elektrische attracties er tussen hebben staan.
Zo is er een Sybrandy’s Safari die wat weg heeft van een oldtimerbaan. En een surfer attractie die ook bediend word door een medewerker. Daarnaast zijn er een aantal speeltoestellen die aangedreven worden door elektriciteit, maar die op zelfbediening werken. Bijvoorbeeld een schommel, een zweefmolen of een soort achtbaan waar je heen en weer rolt. Hiervoor moet je een startknop indrukken waarna de attractie gaat werken. Wat ik wel als prettig ervaar is dat er in de basis geen geluiden voorkomen of muziek word afgespeeld. Natuurlijk heb je wel wat geluiden, zoals de motoren die geluid maken of de geluiden die passen bij de attractie, maar die ervaar ik eigenlijk als vrij zacht of in elk geval acceptabel.
Enige plek waar wel geluiden worden afgespeeld zijn in het spookhuis, maar in zekere zin had ik dat bij het binnen stappen ook gewoon wel echt verwacht. Dus echt verrassend is het niet. Ook qua andere prikkels zoals fel licht of een strobelight effect, vinden die alleen maar plaats binnen dit spookhuis. Als je deze attractie vermijdt, vind je in de basis eigenlijk geen tot nauwelijks prikkels in het park. Nu ben ik wel op een dag geweest dat het vooral tussen de buien door was, waardoor het ook rustig is in het park. Het park is helaas niet bekend met de autipas of hidden disabillities sunflower, waardoor je bijvoorbeeld via de uitgang zou mogen wachten. Echter is dit sowieso bij dit park niet tot nauwelijks een optie, omdat eigenlijk alleen bij de Sybrandy’s Safari een daadwerkelijk kenmerkende uitgang is en bediend word door personeel waardoor je ook via de uitgang de attractie zou kunnen betreden. De attracties met zelfbediening zijn bijvoorbeeld uitgesloten van zo’n faciliteit, waardoor je bij drukte, ook moet wachten in de drukte.
Wat verder ook jammer is, dat ondanks de e-mails die afgelopen jaar zijn gestuurd met het verzoek om de prikkels en faciliteiten kenbaar te maken nooit werden beantwoord. Terwijl als ik dan kijk naar hoe het park is opgezet, het vermelden dat het park in essentie al aardig prikkelarm is en minimale prikkels kent, bv. aangeven dat je dan beter het spookhuis niet kunt bezoeken. Toch vind ik het ook jammer dat locaties als deze dan de Autipas niet kennen. Juist in nood- of overprikkeling is het handig te weten wat je kan doen en waar je naar toe kan gaan om te ontprikkelen. Zijn er plekken? Ja, wel degelijk. Binnen het park zou ik sowieso de achterkant opzoeken bij de springkussens. Maar een rondje op een meter of 5 in de lucht fietsen in de monorail, neemt ook de nodige afstand, zeker wanneer je aan de achterkant uitkijkt op het IJsselmeer. Al met al is dit best een plek waar je naar toe kan gaan met kinderen met autisme. Houd wel rekening met de openingstijden, want Sybrandy’s is niet altijd geopend.
Prikkels bij attracties
Tenslotte de prikkels bij de attracties zelf die aangedreven worden door stroom:
Attractie: | Prikkels: |
---|---|
Nautic Jet | bij de optakeling |
Wave Rider | Geen |
Draaischijf | |
Zweefmolen | Geen |
LunaLoop | Geen |
Butterfly | Geen |
Komeet | Geen |
Safari Jeeps | van het rijden en botsen tegen de zijkanten |
Sky Dive | Geen |
Spookhuis |